Bel ons: 024 377 37 31
Volg ons:
10 onmisbare elementen voor conversie op je landingspagina - We Are Konzept | internetbureau - Nijmegen

10 onmisbare elementen voor conversie op je landingspagina

Een goed ingerichte landingspagina maakt het verschil tussen een leuke omzet en een geweldige omzet. Want het verschil tussen 10 procent binnengehaalde leads, of 20 procent binnengehaalde leads is simpelweg een verdubbeling. Het is dus belangrijk dat je jouw landingspagina zo effectief mogelijk opzet.

Lees meer
Het opzetten van een zo goed mogelijk converterende landingspagina is een kunst op zich. Maar om je een klein beetje in de goede richting te duwen, vind je hieronder 10 belangrijke punten die de conversie van jouw pagina zeker een boost zal geven.

conv-landingspagina-copy
 

1. Spreek de taal van je doelgroep

Jouw bezoeker heeft een bepaalde verwachting als hij op jouw landingspagina komt. En één van die verwachtingen is dat jij dezelfde taal en manieren hebt als hij. Het is daarom enorm belangrijk dat je de juiste taal spreekt richting je bezoeker. Want je kunt je voorstellen dat je een zakenman, die op zoek is naar een nieuwe leaseauto, anders aanspreekt dan een tienerjongen die zoekt naar een nieuw skateboard. Als je de juiste taal spreekt richting je bezoeker, dan zal deze zich sneller vertrouwd voelen op jouw website.
Naast het feit dat je de juiste taal spreekt, is het vaak ook verstandig om jargon te vermijden. Vaak roept jargon alleen maar meer vragen op bij je bezoeker. Simpelweg omdat ze geen idee hebben waar je het over hebt.
Ben je bijvoorbeeld web-ontwikkelaar, dan zul je misschien al snel een tekst op je landingspagina plaatsen als:
Onze webdevelopers zijn gespecialiseerd in: PHP, Javascript, HTML en CSS. Dankzij ons custom CMS kunt u uw eigen content zelf plaatsen op uw website.
Dit klinkt natuurlijk allemaal zeer interessant, maar bij de gemiddelde bezoeker roep het alleen nog maar meer vragen op. En hij wil juist antwoorden hebben. Niet nog meer vragen. Daarom zou je beter een eenvoudig antwoord kunnen geven als:
Onze programmeurs zijn gespecialiseerd in verschillende programmeertalen. Dankzij het door ons ontwikkelde administratiegedeelte, kunt u zonder technische kennis eenvoudig inhoud en tekst plaatsen op uw website.
In de tweede tekst is het jargon weggelaten, en is het voor een bezoeker een stuk beter te begrijpen. Hij ziet dat hij met specialisten te maken heeft. En daarnaast leest hij direct dat hij er als leek, zonder technische kennis, mee kan werken.
 

2. Laat zien dat je de pijn van je bezoeker begrijpt

Je bezoeker komt op jouw landingspagina met een bepaald probleem. Dit is het pijnpunt van je bezoeker. Natuurlijk vindt hij op jouw pagina de oplossing voor deze pijn. Maar het is wel belangrijk dat jij begrijpt waar de schoen knelt bij jouw bezoeker. Als voorbeeld nemen we een landingspagina waarbij je jezelf kunt aanmelden om 30 dagen volledig gratis een online factuursysteem te proberen. De doelgroep zou kunnen zijn ‘ZZP’ers tussen de 25 en 45 jaar’.

Bij deze doelgroep zou je bijvoorbeeld pijnpunten kunnen pakken zoals: “Teveel tijd kwijt zijn met het opstellen en versturen van facturen. Lastig om te bekijken of iemand wel of niet betaald heeft, lastig ordenen van alle facturen, enzovoort.” Deze pijnpunten kun je verwerken op je landingspagina, zodat je bezoeker zich hierin kan herkennen.

Je zou een pijnpunt  bijvoorbeeld op de volgende manier kunnen uitwerken:
Kost het opstellen en verzenden van facturen u ook uw hele vrije avond? En komt het continu controleren of iemand uw factuur al betaald heeft ook de neus uit? Met SuperSnelleFactuur.nl is dit allemaal verleden tijd. Wij automatiseren alles voor u, zodat u weer tijd heeft voor leuke dingen. En met onze ingebouwde iDeal-betaalmodule kunt u eenvoudig betalingen direct ontvangen en ziet u direct wie van uw klanten er wel of niet betaald heeft.

Het klinkt misschien hard dat je jouw bezoeker even deze pijn laat voelen, maar het is wel een stukje herkenning van een probleem wat helaas voor hen de keiharde waarheid is op dat moment.
 

3. Benoem de voordelen

What’s in it for me?“ dat is eigenlijk het enige wat jouw bezoeker wil weten voordat hij ingaat op wat jij hem te bieden hebt. En dat kun je heel makkelijk doen door het benoemen van de voordelen die je bezoeker zal ervaren als deze ingaat op jouw aanbod.
Het is dus de bedoeling dat je producteigenschappen gaat omzetten naar voordelen. Neem bijvoorbeeld een CMS voor een website. Dan kun je in je landingspagina neerzetten:
CMS om inhoud aan uw website toe te voegen.
Maar dit is een eigenschap en geen voordeel. Als we deze eigenschap zouden omzetten naar een voordeel, dan zou het bijvoorbeeld kunnen worden:
Zonder technische kennis inhoud toevoegen aan uw website, dus geen dure webdesigner meer nodig.
In de tweede zin zie je dus direct welk voordeel jouw bezoeker ontvangt. Hij heeft namelijk geen dure webdesigner meer nodig. Hij bespaart dus veel geld, omdat hij het zonder kennis helemaal zelf kan doen. Als je jouw voordelen concreet hebt, dan kun je deze het beste als opvallende bullet points opstellen. Op die manier krijgt je bezoeker in één oogopslag te zien welke voordelen het hem allemaal oplevert.
 

Gebruik 3 tot 7 bullets

Het is wel belangrijk dat je minimaal drie tot maximaal zeven bullet points maakt met voordelen. Maak je er meer dan zeven, dan zal het minder blijven hangen bij mensen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je jouw twee belangrijkste voordelen op de eerste en op de laatste plaats zet van jouw lijst met voordelen. Deze zullen namelijk het beste blijven hangen bij je bezoeker.

Wil je meer weten over het gebruik van bullet points en voordelen? Dan kun je hier terecht. Ook kun je op deze website een case study lezen, waarbij het aantal bullet points verlaagd werd van negen naar zes, met als resultaat een hogere conversieratio van bijna 25 procent.

voordelen-copy
 

4. Noem getallen

Getallen spreken tot onze verbeelding en als we ergens een getal bij zien staan, dan maakt het iets ook meteen een stuk concreter. Daarnaast is het zo dat je via getallen extra vertrouwen kunt geven, en het geeft ook een bepaalde succesfactor aan. Zo zou je bijvoorbeeld op je landingspagina kunnen schrijven:
Download direct dit rapport, heel veel mensen hebben het al gedaan.
Of je schrijft het met duidelijke getallen, zoals:
Download direct dit rapport, al meer dan 10.000 mensen gingen je voor.

De tweede zin zal veel meer mensen overtuigen om ook het rapport te downloaden, want als meer dan 10.000 mensen het al gedaan hebben, dan moet het wel goed zijn, zal hun gedachte zijn. De woorden: ‘heel veel’, die in de eerste zin gebruikt zijn, zegt eigenlijk niets, omdat het maar relatief is. Want wat is nou veel? Voor de één kan 10 mensen al veel zijn, terwijl een ander 1000 pas veel vindt.
 

5. Toon gebruikerservaringen

Reviews en gebruikerservaringen zijn enorm krachtig. Mensen zijn namelijk net schapen, dus als we merken dat veel mensen enthousiast zijn over een product of dienst, dan zullen we er sneller op ingaan. Het is daarom belangrijk dat je op je landingspagina de gebruikerservaringen plaatst van personen die al op jouw aanbod ingegaan zijn.

Het mooiste is als je een review van een persoon mag plaatsen met voor- en achternaam, met daarnaast een foto van de desbetreffende persoon. Als je dat doet, dan scoor je goed op ‘social proof‘ en dat zal je conversiepercentage goed doen. Het mooiste voorbeeld hiervan is natuurlijk de vakantiewebsite Zoover.nl. Hun businessmodel draait natuurlijk voor het grootste deel op de reviews die gebruikers achter laten. Deze reviews geven de doorslag of een bezoeker een vakantie boekt.

gebruikerservaring
 

6. Neem alle twijfels weg

Af en toe zal het voorkomen dat je aanbod voor iemand een echte ‘no brainer‘ is, waardoor de persoon direct tot actie overgaat. Maar neem van me aan dat het grootste gedeelte van je bezoekers altijd enige twijfels heeft. Daarom is het van belang dat je deze twijfels wegneemt bij je bezoeker, nog voordat hij er maar over na kan denken.

Zo zou een twijfel bij een bezoeker kunnen zijn:
Als ik me aanmeld, gaat het me dan iets kosten, of zit ik dan meteen ergens aan vast?
Waarop je in je landingspagina al kunt vermelden:
Aanmelden is 100% gratis (geen verborgen kosten) en geheel vrijblijvend (je zit dus nergens aan vast).
Op die manier kun je dus bepaalde twijfels bedenken die jouw bezoekers hebben, zodat je erop in kunt spelen op je landingspagina.
 

Een voorbeeld van duidelijke antwoorden

Een mooi voorbeeld van een landingspagina waarop twijfels al worden weggenomen, voordat je ze überhaupt al hebt, is de landingspagina van Ikwilvanmijnautoaf.nl (Wijkopenautos.nl). Daar lees je namelijk in de laatste alinea de volgende punten:
Onze service is geheel vrijblijvend. Zelfs na het maken van een afspraak en de taxatie zit je nergens aan vast. Wijkopenautos.nl zorgt zelfs gratis voor de volledige administratieve afwikkeling, van de afmelding bij de verzekering tot aan het vrijwaringsbewijs. Wij storten het bedrag gelijk op je bankrekening, zodat je direct een nieuwe wagen kunt aanschaffen.
Je ziet dus dat er al zeer duidelijke antwoorden gegeven worden op vragen (twijfels) die een bezoeker mogelijk heeft.
 

7. Verwijder afleiding

Je landingspagina heeft maar één doel, en dat is het binnenhalen van zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen in de vorm van leads of aanmeldingen. Daarom is het belangrijk dat je de focus van je bezoeker zo strak mogelijk op dat doel gericht moet houden.
Het is daarom noodzaak dat je elke vorm van ruis en afleiding weghaalt van je landingspagina. Plaats dus geen like-buttons of uitgaande links op je pagina. Hierdoor kan een bezoeker sneller worden afgeleid, waardoor je pagina zijn doel zal missen.
 

8. Maak het urgent

Mensen zijn van nature bang om iets te verliezen of mis te lopen. En je kunt heel eenvoudig op dit gevoel inspelen door tijdsdruk aan je aanbod toe te voegen. Als je tijdsdruk toevoegt aan je pagina, dan zeg je eigenlijk tegen jouw bezoeker: “Beslis snel, want straks ben je te laat!”
Op die manier geef je een bezoeker minder de tijd om twijfels te krijgen en vermijd je het fenomeen: “Ik denk er nog even een nachtje over na.”
 

Voorbeeld van Groupon

Groupon is hier een mooi voorbeeld van. Ze hebben scherpe deals, maar je moet snel beslissen, anders ben je te laat en loop je de deal mis. Je kunt het urgente gevoel extra aanspreken als je op je landingspagina een grote aftelklok plaatst. Als je bezoeker deze ziet aftellen naar nul, dan is hij sneller geneigd om snel een beslissing te nemen.

timer
 

9. Leid je bezoeker naar een te nemen actie

Jij wil dat je bezoeker tot een bepaalde actie overgaat op jouw landingspagina. Het is daarom aan jou om je bezoeker ‘bij de hand te pakken’, en hem te leiden naar de te nemen actie. Dit kun je doen door bepaalde elementen extra op te laten vallen, zoals je opt-in-formulier, call-to-action-button (dus je aanmeld- of bestelknop) en teksten waarin je jouw bezoeker aanspoort om tot een bepaalde actie over te gaan. Zo zou je bijvoorbeeld een tekst neer kunnen zetten met:
Wil je nu direct van deze gratis checklist gebruikmaken? Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in, dan sturen we de checklist direct naar je mailbox toe.
Als jouw bezoeker dit leest, dan weet hij direct wat hij moet doen om de checklist te krijgen. Als je dan ook nog onder deze tekst een opvallend opt-in-formulier plaatst met een mooie aanmeldknop, dan kan het bijna niet anders dan dat jouw bezoeker zich aanmeldt.
 

10. Maak je pagina mobile responsive

Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen in Nederland een smartphone. En dankzij de gebruiksvriendelijkheid van deze smartphones is ook onze manier van het gebruik van internet veranderd. Het is namelijk zo dat steeds meer bezoekers binnen zullen komen via een mobiel apparaat.
Het scherm van zo’n smartphone is natuurlijk vele malen kleiner dan het scherm van een desktop, waardoor het onmogelijk wordt om je desktop-website goed te tonen op dit scherm. De oplossing hiervoor is dat je jouw landingspagina mobile responsive moet maken om er goede resultaten mee te behalen. Zorg er dus voor dat je de juiste content perfect laat weergeven op ieder mobiel apparaat, zodat ook je conversie hoog blijft bij mobiele gebruikers.
Als je wil weten of jouw pagina goed wordt weergegeven op mobiele apparaten, dan kun je dat hier testen.
 

Aan de slag

Als je deze 10 punten aanhoudt, dan heb je al een mooie basis voor je landingspagina. Natuurlijk is het daarna testen en kijken wat er verbeterd kan worden, maar ik weet zeker dat je met je basis-opzet al goede resultaten gaat behalen.

Samen met ons een succesvol online project starten?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor vragen, advies of meer informatie. Wij helpen je graag verder.

Contact

of bel ons op: 024 377 37 31

Het laatste nieuws

  • 11 - 10 - 2017
  • 1
  • 32

Sinds kort staat de nieuwe website van Bruisten Groen online!…

  • 25 - 09 - 2017
  • 2
  • 32

Een leuk presentje gekregen van onze tevreden klant @taxidermy_demuseumwinkel…

  • 18 - 09 - 2017
  • 0
  • 37

Het team van We Are Konzept heeft ook voor LOK uit Renkum een…

  • 04 - 09 - 2017
  • 1
  • 57

In de afgelopen periode heeft het team van We Are Konzept de…

Contact

We Are Konzept

Kerkenbos 1307
6546 BG Nijmegen

Volg ons
Laatste blogberichten
Contact

024 377 37 31
info@wearekonzept.nl

©2012 - 2017. We Are Konzept internetbureau Nijmegen.
024 377 37 31