Bel ons: 024 377 37 31
Volg ons:
Citymarketing: zo optimaliseer je jouw website voor toeristen [5 tips] - We Are Konzept | internetbureau - Nijmegen

Citymarketing: zo optimaliseer je jouw website voor toeristen [5 tips]

We weten het natuurlijk al langer. De mobieltjes zijn niet meer weg te denken in het straatbeeld. Iedereen lijkt vergroeid te zijn met zijn smartphone. Het aantal bezoekers op een website dat gebruikmaakt van een smartphone groeit hard. Traditionele desktops en laptops hebben een steeds kleiner aandeel als het aankomt op website bezoeken. Voor het gebruik van mobiele apparaten op internet in het algemeen, zijn al een hoop cijfers te vinden. Nu hebben we ook voor het eerst inzicht in het gebruik van mobiele apparaten op websites van toeristische bestemmingen. 

Lees meer
Nog nooit eerder is er een verzameling geweest van de websitestatistieken van meer dan 25 toeristische websites (onder meer Utrecht, VisitBrabant, Haarlem en ‘s-Hertogenbosch). Op basis van het online platform Citynavigator krijgen we een uniek kijkje in de Google Analytics-cijfers van deze websites. Citynavigator helpt steden en citymarketingorganisaties met hun internetactiviteiten.
 

Dwarsdoorsnede

De getoetste toeristische websites zijn een bonte verzameling van grote en kleine steden en streken. Door de verspreiding over het hele land en de diversiteit aan bezoekersaantallen per site, hebben we een mooie dwarsdoorsnede van het gehele aanbod in Nederland. Gezamenlijk zijn deze websites goed voor meer dan 5 miljoen unieke bezoekers en ruim 17 miljoen pageviews per jaar. In totaal hebben alle websitebezoekers in 2016 meer dan 15 jaar doorgebracht op deze toeristische websites. We zien hierin een sterke toename van mobiele bezoekers. Het wordt dus steeds belangrijker om de mobiele bezoeker te voorzien van de informatie die hij zoekt.

Smartphone is het meest gebruikte apparaat

Sinds vorig jaar is de smartphone de traditionele desktop voorbijgegaan als meest gebruikte apparaat op toeristische websites. Bezoekers van deze sites gebruiken steeds vaker hun mobiele apparaat. Waar we in februari van het vorige jaar de desktop nog als meest gebruikte apparaat zagen, is dat in februari van dit jaar niet meer het geval. Er wordt juist vaker een mobieltje gebruikt.

Grafiek waarin duidelijk wordt dat de smartphone het meest gebruikte apparaat is op een toeristische website

Mobiel gebruik in februari 2017

De tablet laat een lichte daling zien het afgelopen jaar. Het verloop is nog redelijk grillig, maar de opwaartse trend van mobiele apparaten lijkt vooralsnog een blijvertje. Dat is ook een van de redenen dat steeds vaker de focus wordt gelegd op mobile first, zodat online toepassingen geoptimaliseerd worden voor deze apparaten.

Grafiek: 46% van de bezoekers gebruikt een smartphone in februari 2017

iOS of Android?

Onder alle mobiele bezoekers zien we dat het marktaandeel van Apple’s iOS iets groter is dan Android. Dit heeft met name te maken met de tabletgebruikers. Binnen het totale aanbod van mobiele gebruikers, gebruikt ongeveer 15 procent een iPad. Het marktaandeel van Windows Phone en alle overige besturingssystemen (o.a. Blackberry en Symbian) is 2 procent.

Grafiek: 55% van de mobiele bezoekers gebruikt een iOS apparaat

Wat doet en zoekt de mobiele bezoeker?

Het percentage bezoekers van een toeristische website met een smartphone is aanzienlijk, dus is het zeer interessant om te weten wat deze bezoekers doen op de websites. Welke content bekijken ze, hoe gebruiken zij de website en wat kunnen we daarvan leren?
 

Mobiele bezoekers bekijken minder

Als we kijken naar het aantal pagina’s per sessie, zien we dat dit een stuk lager ligt dan op een desktop. Op een desktop worden gemiddeld 4,47 pagina’s per sessie bekeken, terwijl dit voor een smartphone ‘maar’ 2,76 pagina’s per sessie zijn. Een kleiner scherm, gerichter op zoek gaan naar informatie en beperkte tijd kunnen oorzaken zijn voor dit verschijnsel. Het is belangrijk dat de informatie eenvoudig te vinden is in zo min mogelijk stappen. Daarnaast is het ook belangrijk om de meest relevante informatie zo snel mogelijk in beeld te krijgen.
 

Tip 1

Een goede navigatiestructuur (gecombineerd met toptaken) en ordening van content op de pagina zijn cruciaal!

Overzicht met aantal pagina's per sessie: Desktop (4,47), Tablet (3,70), Smartphone (2,76)

Mobiele bezoekers brengen weinig tijd door op de pagina

De sessieduur van een smartphonebezoeker is meer dan 50 procent korter in vergelijking met een desktopgebruiker. Op een desktop wordt nog gemiddeld 3 minuten en 13 seconden naar een pagina gekeken, terwijl dit op een smartphone gemiddeld maar 1 minuut en 27 seconden is.
 

Tip 2

Voor mobiele bezoekers is het dus essentieel om de informatie zo kort en bondig mogelijk aan te bieden. Er wordt relatief weinig tijd op de pagina wordt doorgebracht.

Overzicht met de gemiddelde tijd die op een pagina besteed wordt: Desktop (3:13), Tablet (2:43), Smartphone (1:27)

Mobiele bezoekers willen weten wanneer ze kunnen winkelen

Als we kijken naar de content die op een smartphone bekeken wordt, komt dit voor een groot gedeelte overeen met de content die op een desktop wordt bekeken. Traditioneel zien we voor toeristische bestemmingen de volgende belangrijke onderwerpen:
  1. Uitagenda (wat is er te doen)
  2. Highlights van de stad of streek (top 10 toppers)
  3. Plan je bezoek (praktische informatie)
Op smartphones zien we in de top 10 vaak de thema’s “Openingstijden”, “Koopzondag”, “Wandelroutes” en “Wifi” terugkomen. Geheel in het gedachtengoed van SoLoMo (Sociaal Lokaal Mobiel) is de mobiele bezoeker op locatie op zoek naar informatie die hem kan helpen.
 

Tip 3

Bied de mobiele bezoeker informatie over winkelen
 

Dagjes uit plannen “in de baas zijn tijd”

Dat de smartphone het meest gebruikt wordt op toeristische websites heb je hierboven al kunnen lezen, maar er doet zich ook een trend voor gedurende de week. Tijdens werkdagen (ma-vr) zien we met name het gebruik van de desktop toenemen. In het weekend wordt weer meer gebruik gemaakt van een smartphone. Er worden doordeweeks “in de baas zijn tijd” reeds plannen gemaakt voor een nieuw dagje uit. In het weekend zijn er in de thuissituatie wellicht meer smartphones voorhanden dan een desktop of laptop. Het kan uiteraard ook zo zijn dat er in het weekend juist meer gebruik wordt gemaakt van een smartphone, omdat bezoekers tijdens hun dagje uit nog op zoek zijn naar extra informatie. Op het moment van schrijven hebben we nog niet uitgevonden of het mobiele apparaat in het weekend op de thuislocatie wordt gebruikt of juist buitenshuis (op locatie dus).

Grafiek: Smartphone wordt met name in het weekend gebruikt

Zondagmiddag: winkeltijd!

Tijdens werkdagen zien we tijdens kantooruren met name dat er gebruik wordt gemaakt van een desktop. Na kantooruren zien we het gebruik hiervan sterk dalen. Het gebruik van een smartphone is gedurende de dag vrijwel stabiel met een kleine piek om 21.00 uur.

Grafiek: Op maandag wordt met name tijdens kantooruren een desktopcomputer gebruikt.
In het weekend wordt de mobiele telefoon meer gebruikt. Het gebruik van de smartphone piekt rond het middaguur. Dit is zeer waarschijnlijk het moment dat de dag wordt “gepland” en er gezocht wordt naar informatie om een dagplanning te maken. Als we kijken naar de grote steden zien we steevast met stip op nummer 1 de uitagenda als meest bekeken pagina. Zowel op mobiel als op desktop bekijkt ruim 40 procent van alle bezoekers de uitagenda.

Gaan we de bezoeken uitsplitsen per uur, dan zien we op de piek van 11:00 uur dat ruim 40 procent van de bezoekers pagina’s bekijkt die te maken met openingstijden, winkelen en koopzondag. Na 12:00 uur staat de uitagenda met ruim 40 procent weer op nummer 1.
 

Tip 4

Zorg dat je website op basis van tijd en dag de juiste content laat zien. (Op zondag rond lunchtijd is je toptaak dus “Winkelen”).

Grafiek: Op zondag ligt de piek qua mobiele bezoekers rond de lunch

De mobiele bezoeker wil het NU weten

Vrijwel iedere toeristische website op basis van Citynavigator bevat een digitale uitagenda. In deze uitagenda zijn alle activiteiten te vinden. In alle gevallen is dit de meest bezochte rubriek op de website (40 procent van het totaal aantal pageviews, de homepage vaak maar 20 procent). De bezoeker kan zelf zoeken naar activiteiten in de uitagenda. Dit kan op basis van een aantal criteria:
  • Vandaag
  • Morgen
  • Dit weekend
  • Specifieke datum
Op mobiele apparaten zien we met name dat er gezocht wordt op activiteiten die vandaag of morgen plaatsvinden. Op een desktop wordt wat verder vooruit gepland en wordt meer gekeken naar dit weekend of een specifieke datum.

Tip 5

Zorg dat op mobiele apparaten de activiteiten van vandaag of morgen prominent in beeld zijn

Grafiek: Smartphone bezoeker bekijkt vandaag en morgen.

Inzichten in de mobiele toerist

  • De smartphone is met 46% het meest gebruikte apparaat op toeristische websites
  • De mobiele bezoeker bekijkt minder pagina’s dan op een desktop (2,76 pagina’s per bezoek)
  • Mobiele bezoekers brengen weinig tijd door op de pagina (gemiddeld 1 minuut en 27 seconden per pagina)
  • Mobiele bezoekers willen weten wanneer ze kunnen winkelen
  • Dagjes uit worden gepland ‘in de baas zijn tijd’
  • Zondagmiddag is winkeltijd
  • De mobiele bezoeker wil het NU weten

Een flink aantal zaken werden natuurlijk al langer geroepen of gedacht, maar nu kunnen we op basis van de statistieken van ruim 25 toeristische websites deze aannames ook echt hard maken! Stem jij de content van je website al af op de specifieke behoeften van de mobiele bezoeker? Dit onderzoek is uiteraard nog maar het topje van de ijsberg, zijn er nog zaken die je graag zou willen weten? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 

Geplaatst door:

Davy

Tags:

Online marketing Mobile responsive

Social media:

Samen met ons een succesvol online project starten?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor vragen, advies of meer informatie. Wij helpen je graag verder.

Contact

of bel ons op: 024 377 37 31

Het laatste nieuws

  • 11 - 10 - 2017
  • 1
  • 32

Sinds kort staat de nieuwe website van Bruisten Groen online!…

  • 25 - 09 - 2017
  • 2
  • 32

Een leuk presentje gekregen van onze tevreden klant @taxidermy_demuseumwinkel…

  • 18 - 09 - 2017
  • 0
  • 37

Het team van We Are Konzept heeft ook voor LOK uit Renkum een…

  • 04 - 09 - 2017
  • 1
  • 57

In de afgelopen periode heeft het team van We Are Konzept de…

Contact

We Are Konzept

Kerkenbos 1307
6546 BG Nijmegen

Volg ons
Laatste blogberichten
Contact

024 377 37 31
info@wearekonzept.nl

©2012 - 2017. We Are Konzept internetbureau Nijmegen.
024 377 37 31