Bel ons: 024 377 37 31
Volg ons:
Content versus design: 5 richtlijnen voor een gouden combi - We Are Konzept | internetbureau - Nijmegen

Content versus design: 5 richtlijnen voor een gouden combi

Bill Gates schreef reeds in 1996 een essay met de titel Content is King. Was hij zijn tijd ver vooruit? Hij heeft gelijk gekregen, content is definitely king nowadays. Toch is er meer dan content, want hoe zit het met het design? Hoe zorg je ervoor dat het design van je website en de content elkaar complementeren? In dit artikel staan 5 richtlijnen om met de juiste combinatie niet alleen je publiek te triggeren, maar ze ook vast te houden.

Lees meer
‘Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting. […] The broad opportunities for most companies involve supplying information or entertainment. No company is too small to participate.’
‘This technology will liberate publishers to charge small amounts of money, in the hope of attracting wide audiences. Those who succeed will propel the Internet forward as a marketplace of ideas, experiences, and products – a marketplace of content.’

Ten tijde van de persoonlijke weblogs ging ‘design’ niet verder dan de keuze voor één van de standaard templates. Dat is nu wel even anders; design is overal. Hoe behoud je de juiste balans tussen content en design op je bedrijfsblog?
 

‘Beeld en tekst versterken elkaar’

Het is niet meer vanzelfsprekend dat inhoud belangrijker is dan design, design en inhoud complementeren elkaar steeds vaker. Een schoolvoorbeeld is het online medium De Correspondent. “Bij De Correspondent zien we alle facetten van een verhaal als één geheel, we bieden een totaalervaring waarbij beeld en tekst elkaar versterken en niet het beeld in dienst staat van tekst”, verklaart vormgever Leon Postma aan datavisualisatieplatform LocalFocus.

Dat is gemakkelijker gezegd dat gedaan. Ook wij merken op onze blog dat het moeilijk is om het evenwicht te vinden tussen design en content. Design is vaak een eerste trigger, het middel om de onverdeelde aandacht van de bezoeker te claimen. Zodra de bezoeker op je blog is aangekomen, zou de nadruk op de content moeten liggen. Wanneer het inhoudelijke verhaal niets voorstelt, ben je je publiek immers weer kwijt. Rest alleen de vraag, hoe krijg je dat voor elkaar?
 

Complexion reduction is het antwoord

Mensen lezen steeds minder – tell me something new. Een boek wordt niet meer van A tot Z gelezen en online is het helemaal lastig om de websitebezoeker aandachtig een tekst te laten lezen. Er wordt gescand en hier en daar eventueel een alinea doorgenomen. De juiste afbeeldingen en quotes zijn daarom essentieel. De tendens was een aantal jaar geleden het zogenaamde flat design en dat werd steeds minimalistischer. Aan minimalisme zitten echter grenzen, want in hoeverre kun je dan nog vernieuwend zijn? Het antwoord daarop is complexion reduction.

Michael Horton, een product en UX designer uit New York City, wijst ons erop dat toonaangevende merken op het gebied van design, Facebook, Airbnb en Apple bijvoorbeeld, een stap verder zijn gegaan dan minimal design. Horton noemt dit Complexion Reduction. Design kan volgens hem niet minimalistisch genoeg, en hij kenmerkt deze nieuwe trend met drie eigenschappen:
  1. Grotere, dikgedrukte titels
  2. Simpele, meer universele iconen
  3. Weglaten van kleur
Complexion reduction in beeld

Dat betekent: less is more

Het gevolg hiervan is echter dat alle merken steeds meer op elkaar gaan lijken – net als alle hipstercafés. De blogs hebben een zwart-witte interface met dikgedrukte titels, dit geeft de gebruiker de ruimte om zich te kunnen focussen op de content. De content moet overigens geschreven zijn in een onopvallend font dat gemakkelijk te lezen is. Afbeeldingen worden alleen nog gebruikt wanneer dat nodig is en niet ‘voor de leuk’.

Het gaat bij de merken weer om functionaliteit in plaats van persoonlijkheid. De nieuwe designtrend zal meer van hetzelfde voortbrengen, maar de gebruiker staat wel centraal. En dat is wat we willen, toch?
 

In de praktijk: 5 richtlijnen voor complexion reduction

Michael Horton geeft je (op sarcastische toon) vijf richtlijnen om een Complexion Reduction pro te worden:
  1. Laat de kleur weg. “Let the content bring the color.” Dat betekent dus zwartwit met één of maximaal twee ondersteunende kleuren voor CTA’s en dergelijke.
  2. Groter, dikker, zwarter. Maak je titel groter en dikgedrukt.
  3. Simpele, platte, herkenbare iconen.
  4. Zoveel mogelijk whitespace. Aan whitespace nooit genoeg volgens deze nieuwe designtrend.
  5. Maak je app-icoon helderder qua kleuren. In je app-icoon of logo laat je je merkpersoonlijkheid juist wel de vrije loop.

Uiteindelijk wil niemand dertien in een dozijn zijn. Je wil als merk je persoonlijkheid behouden, ook naast het logo en nadat mensen je app openen. Design is daarom ook zeker niet overbodig op je bedrijfsblog, het heeft ook nog eens een groot aandeel in structuur. Een goede keuze van knoppen, iconen en CTA-buttons kunnen het verschil maken in gebruiksvriendelijkheid.
Teamleader is een zakelijke tool, daarom kozen wij voor een blogdesign zonder toeters en bellen. Wij geloven in less is more, maar er zijn grenzen, ook aan nieuwe trends.

Geplaatst door:

Martijn

Tags:

Online marketing

Social media:

Samen met ons een succesvol online project starten?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor vragen, advies of meer informatie. Wij helpen je graag verder.

Contact

of bel ons op: 024 377 37 31

Het laatste nieuws

  • 11 - 10 - 2017
  • 1
  • 32

Sinds kort staat de nieuwe website van Bruisten Groen online!…

  • 25 - 09 - 2017
  • 2
  • 32

Een leuk presentje gekregen van onze tevreden klant @taxidermy_demuseumwinkel…

  • 18 - 09 - 2017
  • 0
  • 37

Het team van We Are Konzept heeft ook voor LOK uit Renkum een…

  • 04 - 09 - 2017
  • 1
  • 57

In de afgelopen periode heeft het team van We Are Konzept de…

Contact

We Are Konzept

Kerkenbos 1307
6546 BG Nijmegen

Volg ons
Laatste blogberichten
Contact

024 377 37 31
info@wearekonzept.nl

©2012 - 2017. We Are Konzept internetbureau Nijmegen.
024 377 37 31