Bel ons: 024 377 37 31
Volg ons:
Je webshop op een online platform? 3 elementen voor stijgende omzet - We Are Konzept | internetbureau - Nijmegen

Je webshop op een online platform? 3 elementen voor stijgende omzet

Online platforms zijn enorm in opkomst als extra saleskanaal voor webshops. De helft van de Europese ondernemers verkoopt haar producten inmiddels via minimaal drie klantwervingskanalen. Retailers willen natuurlijk direct verkeer naar hun eigen webshop, maar ook profiteren van de kopers die deze online winkelcentra ‘en masse’ bezoeken. De concurrentie is er dan ook hevig. Als webshop is het dus belangrijker dan ooit om het hier beter te doen dan je concurrent. Maar wat doen de retailers die beter presteren dan jij zo goed op een online platform? Ofwel: wat hebben ze dat jij niet hebt en wat doen ze wat jij (nog) niet doet?

Lees meer
Een online platform is een plaats waar winkels en kopers samen komen. Zij gebruikt haar onlinemarketing-expertise om consumenten te bereiken die anders niet spontaan bij de betreffende webshop terecht zouden komen. Vervolgens vinden consumenten daar verschillende webwinkels die hun waren aanbieden. En dan begint de strijd om de koper. Dus, wat is jouw strategie?
 

Soorten platforms

Webshops kunnen kiezen uit verschillende soorten kanalen om hun producten te verkopen. Waar een speler als bol.com of Amazon zelf ook retailer is, is een partij als beslist.nl puur een onlinemarketingkanaal dat aanbod en vraag met elkaar in contact brengt. De hoogste conversie is echter niet alleen afhankelijk van het kanaal, maar in eerste instantie van de kwaliteit van de webshop.
 

It’s so simple

Kijkend naar retailers die goed presteren (lees: waarvoor online platforms winstgevend zijn) blijkt dat zij zonder uitzondering drie basiselementen goed voor elkaar hebben. Dit is op de eerste plaats: de voorraadinformatie continu op orde hebben op alle kanalen. Ten tweede dat de beloofde levertijden nageleefd worden en tot slot dat de EAN-codes vermeld worden in alle koppelingen. Dit concluderen beslist.nl en technisch partner EffectConnect na het bestuderen van de prestaties van de beste lopende webshops in haar online winkelcentrum, en een aantal persoonlijke gesprekken met online marketeers. Verrassende informatie? Nee, niet echt. Maar waarom hebben nog maar zo weinig shops dit dan op orde?
 

Uitdagingen

Een volle agenda, een complex marketinglandschap en dagelijks de hoge druk om te scoren: dit maakt het voor online marketeers lastig om te focussen op strategisch werken. Je schakelt meerdere online platforms in om de producten ook daar te verkopen. Dit betekent keuzes maken in hoe de marketingbudgetten verdeeld worden. Wil je dit echter goed doen, dan gaat hier veel tijd in zitten. Directeuren en eigenaren van webshops willen echter vooral zo snel mogelijk maximale omzet zien. Hoe de online marketeers dat doen, dat maakt hen vaak niet uit.
Maar dat ‘hoe’ heeft op de langere termijn wel veel invloed op het voortbestaan van het bedrijf. Want wie de basis, die zo simpel klinkt, niet op orde heeft, zal uiteindelijk merken dat het vooral geld kost. Je kunt veel marketingbudget spenderen aan vindbaarheid (wat overigens ook steeds duurder aan het worden is). Maar als de klant vervolgens geen juiste voorraadinformatie krijgt en de leverbeloftes niet worden nagekomen, dan is iedere gespendeerde marketingeuro er één te veel geweest.
 
Het kost je geld als je de basis, die zo simpel klinkt, niet op orde hebt.


Begin met de toekomst

Mooi plan, maar hoe ga je de strategie bepalen? De middelgrote webshop IKenIK.nl is een voorbeeld van een retailer die succesvol groei, en tegelijkertijd continuïteit, wist te realiseren de laatste jaren. De eigenaar ging met zijn team zitten om te kijken hoe de toekomst van e-commerce er volgens hen uitzag. Vervolgens bepaalden ze wat nodig was om daar te komen en wat dit betekende voor hun strategie en dagelijkse werkwijze. De uitkomst was dat ze alleen altijd een voorsprong konden blijven realiseren door een focus op techniek en online marketing.
Of consumenten IKenIk.nl nu in hun eigen webwinkel of hen tegenkomen op een andere site: de voorraden kloppen. Is een product wat minder goed leverbaar? Dan krijgt de koper netjes een persoonlijk bericht. Bovendien zorgt IKenIK.nl er altijd voor dat EAN-codes in de koppelingen naar online platforms staan, zodat ze altijd in de zoekresultaten naar boven komen en niet gemist kunnen worden.
 

Gewoon puur sales

Webwinkel Etrias.nl kreeg het dankzij een focus op techniek en online marketing ook voor elkaar om een succesvolle speler te worden op online platforms. De eigenaren willen een online warenhuis zijn voor de consument. Door aanwezig te zijn op online platforms, creëren zij extra ‘vestigingen’. Daardoor wisten ze hun bereik en naamsbekendheid te vergroten. Zij kunnen het zich niet veroorloven zich dagelijks bezig te zijn met brandjes blussen, en hebben de basis dus op orde. Hadden ze dit niet, dan zou het meer tijd en geld gekost hebben en hiermee zou het tegenovergestelde worden bereikt: de marketinginspanningen zouden geld kosten in plaats van iets opleveren.
 

De drie basiselementen

Zowel IKenIK.nl als Etrias.nl hoeven dankzij een focus op techniek (bijna) niet meer om te kijken naar de basiselementen zodat zij zich helemaal kunnen richten op marketing en sales. Dit is hoe je met deze elementen aan de slag gaat.
 

1. Voorraadinformatie up-to-date

Met meerdere actieve onlinemarketingkanalen vormt correcte voorraadinformatie bieden één van de grootste uitdagingen voor retailers. Zorg dat er een goede centrale bron is die de voorraden automatisch koppelt. Veel webwinkels zijn ook afhankelijk van de informatie van leveranciers. Het is dan aan te raden een zekerheidsmarge in te bouwen. Wat die zekerheidsmarge moet zijn, is afhankelijk van de branche en de omloopsnelheid. Maak zo mogelijk koppelingen van voorraadsystemen van leveranciers naar de webshop én koppelingen naar de online platforms.
 

2. Leverbetrouwbaarheid

Realistische beloftes en heldere communicatie zijn de sleutelwoorden bij leveringsinformatie. Ieder online platform geeft levertijden aan. Als DHL de bestellingen dagelijks om 20.00 uur ophaalt, maar er komt om 19.58 een bestelling binnen, dan kan een shop de leverbelofte al niet meer nakomen. Plan dus liever zorgvuldiger en communiceer altijd de Track & Trace-gegevens aan de klant. Kun je een leverbelofte onverhoopt niet nakomen? Communiceer dit dan direct en duidelijk.
 

3. EAN-codes

Wie geen EAN-codes in de feed of omschrijvingen plaatst, heeft een sterk verminderde kans op verkoop via een online platform (tenzij het product natuurlijk geen EAN-code heeft). Stel, er zijn tien webshops die hetzelfde product aanbieden en negen leveranciers leveren wel een EAN-code aan. Dan zal het product zonder code onderaan staan of zelfs helemaal wegvallen, omdat het platform denkt dat het om ander product gaat.

Online platforms zijn effectieve saleskanalen die veel extra omzet kunnen opleveren. Een focus op techniek is echter wel de eerste stap om succesvoller te zijn dan de concurrent in de steeds drukker wordende online winkelstraten. Eerst kwaliteit, dan kwantiteit!
 

Samen met ons een succesvol online project starten?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor vragen, advies of meer informatie. Wij helpen je graag verder.

Contact

of bel ons op: 024 377 37 31

Het laatste nieuws

  • 11 - 10 - 2017
  • 1
  • 31

Sinds kort staat de nieuwe website van Bruisten Groen online!…

  • 25 - 09 - 2017
  • 2
  • 32

Een leuk presentje gekregen van onze tevreden klant @taxidermy_demuseumwinkel…

  • 18 - 09 - 2017
  • 0
  • 37

Het team van We Are Konzept heeft ook voor LOK uit Renkum een…

  • 04 - 09 - 2017
  • 1
  • 57

In de afgelopen periode heeft het team van We Are Konzept de…

Contact

We Are Konzept

Kerkenbos 1307
6546 BG Nijmegen

Volg ons
Laatste blogberichten
Contact

024 377 37 31
info@wearekonzept.nl

©2012 - 2017. We Are Konzept internetbureau Nijmegen.
024 377 37 31