4 tips waarom je Google Analytics moet gebruiken

1. Wie, wat, waar?

Wat is Google Analytics en wat heb ik eraan? Een van de belangrijkste functies van Google Analytics is dat Google Analytics bijhoudt wie er op je website is geweest. Op deze manier kun je een goed beeld krijgen van het aantal bezoekers van je website per week, maand of jaar (afhankelijk van de ingestelde tijdsperiode). Ook wordt het geslacht, de leeftijd en locatie van een bezoeker door Google Analytics afgelezen. Zo kom je erachter of je website wel door de juiste mensen wordt bekeken.  

Los van het feit dat bijgehouden wordt wie er op je website is geweest, wordt er ook bijgehouden welke specifieke pagina’s een bezoeker allemaal heeft bezocht. Daarnaast wordt ook de sessieduur en het bouncepercentage (het aantal mensen dat direct de pagina verlaat) per pagina weergegeven. Zo kun je voor jezelf bepalen of bezoekers wel op de pagina’s terechtkomen die ze moeten bezoeken.  

2. Gouden combinatie met Google Adwords

Google Analytics en Google Adwords zijn samen een gouden combinatie! Deze combinatie kan goed gebruikt worden in je geld op de juiste manier uit te geven met Google Adwords, door in Google Analytics af te lezen wat waarschijnlijk het meeste op gaat leveren.

Wellicht komt een groot aantal van je bezoekers onverwachts uit Friesland, terwijl jij met je marketing veel geld uitgeeft in Brabant. Tegenwoordig worden ook de interesses van mensen achterhaald, wat ook je campagnes ten goede kan doen wanneer je hier optimaal gebruik van weet te maken. Iets om in de gaten te houden met het opzetten van Adwords campagnes dus!

3. Hoe staat het met de conversies?

Het is mogelijk om verschillende conversiedoelen in te stellen binnen Google Analytics. Zo kun je achterhalen hoeveel mensen hun e-mail achter hebben gelaten, zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief of uiteindelijk een aankoop hebben gedaan. Het is maar net welke conversiedoelen je hier hebt ingesteld. Ook kun je achterhalen welke paden bezoekers hebben afgelegd om tot een bepaalde conversie te komen. Komen mensen eigenlijk wel op de pagina’s waarmee ik geld verdien?

4. Het is gratis en laagdrempelig

Een van de grootste voordelen van Google Analytics is dat het gewoon gratis is om te gebruiken. Je spendeert dus niet direct tientallen euro’s aan software waar je niets van begrijpt, maar kunt het gratis installeren door in te loggen met een Gmail Account. Daarnaast is het ook nog eens vrij eenvoudig te gebruiken. Het klinkt misschien ingewikkeld omdat er zoveel data af te lezen is, toch is het relatief snel onder de knie te krijgen als je er een klein beetje ervaring mee hebt opgedaan. Kortom, zeker het proberen waard!

Zullen we kennismaken?

Ben je nieuwsgierig geworden? Kom langs op ons kantoor in Nijmegen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend intake gesprek of kop koffie!

Wij werken samen met: