5 manieren om je lokale SEO te boosten

Laten we er niet omheen draaien, lokale SEO is niet eenvoudig. Als je een bedrijf in een grote stad vertegenwoordigt en streeft naar een top 3 positie in Google, dan is dat nog moeilijker. Om jou op weg te helpen om in de top 3 positie in Google te komen staan met jouw bedrijf hebben wij 5 manieren zodat jij jouw lokale SEO kan boosten.

1. Een reputatie opbouwen door beoordelingen

De moderne consument is een slimme, goed onderzochte persoon die vaker wel dan niet kijkt naar klantrecensies / feedback op elk product / dienst / ervaring die ze overwegen. Het is daarom van cruciaal belang een solide reputatie op te bouwen via websites en platforms die belangrijk en relevant zijn voor jouw bedrijf.

Relevante platforms zijn bijvoorbeeld Zoover.nl, Yelp, Bookings.com, FourSquare, enz. Maar wat de belangrijkste platforms ook zijn voor jouw branche, jij wilt daar zijn. Je moet je ook richten op het ontvangen van beoordelingen via jouw Google Mijn Bedrijfsvermelding, omdat dit vaak de eerste aanloophaven is voor mensen die op zoek zijn naar jouw bedrijf.

Dit betekent natuurlijk niet dat het aanmelden van een review platform voldoende is, maar ook dat u jouw klanten proactief aanmoedigt om hun positieve ervaringen in te dienen. Dit kan net zo eenvoudig zijn als een bordje in de buurt van jouw verkooppunt plaatsen, zodat mensen weten dat je op de platforms aanwezig bent. Je kunt zelfs jouw e-mailmarketing gebruiken als middel om betrokkenheid aan te moedigen.

Het enige dat je moet vermijden, is het ten onrechte stimuleren van klanten om te beoordelen (door hen een korting of een uitbetaling aan te bieden). Dit wordt door de platforms algemeen gezien als een slechte praktijk en zal er vaak toe leiden dat jouw bedrijf hiervoor wordt gestraft. In ieder geval, als je goed werk verricht met tevreden klanten, zouden ze zonder al te veel moeite een beoordeling plaatsen.

2. Sluit aan bij Social Media platforms

Social media is een geweldige manier om met huidige, nieuwe en potentiële klanten in contact te komen voor jouw bedrijf en is tegenwoordig een standaard verwachting als een manier om jouw bedrijf te vertegenwoordigen.

Het is niet alleen een geweldige manier om contact te maken met jouw lokale klanten, het is een geweldige manier om een brede bekendheid te krijgen en nieuwe fans, volgers en verbindingen te verwerven. Je kunt dit organisch of via gerichte betaalde campagnes met grote specificiteit doen.

Met jouw nieuwe volgers vindt je sociale media als een geweldig platform om veel informatie over jouw bedrijf te delen die anders een uitdaging zou kunnen zijn via een website of via organische zoekresultaten. Je nieuwe producten, nieuwe kortingen, aankomende evenementen verschijnen direct op hun feeds voor social media zonder dat ze het hoeven te zoeken.

3. Veroordeel de startpagina's niet

Een andere manier waarop veel mensen te weten komen over bedrijven in hun omgeving is via startpagina's. Het is gemakkelijk om te denken dat iedereen Google gebruikt en niets anders dan. De feitelijke situatie is dat namelijk niet zo.

Hoewel Google domineert, heeft het de zware verantwoordelijkheid om het hele internet te doorzoeken en soms worden resultaten geretourneerd die niet precies relevant zijn en / of sommige missen als de sites slecht zijn geoptimaliseerd.

Een startpagina is daarom meer gericht en specifiek, en de goede startpagina's zijn heel gemakkelijk te navigeren, en daarom wenden mensen zich tot hen.

Net zoals recensies en social-mediaplatformen, is het belangrijk om te worden geplaatst in welke branche dan ook die relevant zijn voor jouw bedrijf. Het is ook belangrijk dat jouw naam, adres en telefoonnummers (NAW) consistent zijn in alle startpagina's die u indient. Het kost wat moeite en onderzoek, maar je zult merken dat het goed besteed is, en uiteindelijk ook je kans op ranking in de lokale zoekresultaten zal verbeteren.

4. Maak contact met je community

Het is heel gemakkelijk om een vorm van online tunnelvisie te krijgen als het gaat om het denken over manieren om jouw bedrijf te promoten, maar je moet altijd onthouden dat mensen niet hun hele leven op internet leven ... nou ja, nog niet.

Er gaat niets boven het verbinden met iemand op een persoonlijk niveau dan met een persoonlijke interactie, dus het is absoluut in je eigen belang om jezelf bij de gemeenschap te betrekken en gezien te worden.

Een aantal manieren om dit te doen is om lokale markten of beurzen bij te wonen (indien van toepassing voor jouw bedrijf). Een ander punt van overweging is het sponsoren van een lokaal evenement of een goed doel. Als je jouw zakelijke betrokkenheid kunt laten zien, zal de gemeenschap jou eerder herkennen en ondersteunen. Bij dit soort evenementen krijg je ook veel betrokkenheid bij sociale media, waardoor je geweldige content kunt plaatsen en delen en je je over het algemeen ook behoorlijk goed zult voelen!

5. Gebruik lokale content op je website

Als je met jouw bedrijf lokaal gevonden wilt worden dan is de gemakkelijkste plaats om aanpassingen door te voeren je eigen website met wat gerichte lokale inhoud. Vertel je eigen verhaal en leg uit waarom in jouw buurt en gemeenschap een belangrijk onderdeel is van jouw bedrijf. Is het een deel van de herkomst van jouw bedrijf en zo ja, hoe? Is jouw omgeving op een of andere manier beïnvloed of vertegenwoordigd in jouw producten? Werk je zelf samen met lokale producten of leveranciers?

Als deze dingen voorkomen, zou dit heel duidelijk op jouw website moeten staan. Het kan zelfs de moeite waard zijn om een bloggedeelte te hebben waar je deze aspecten in meer detail kunt uitdiepen met losse delen. Nogmaals, je kunt deze inhoud ook op sociale media delen en iedereen laten zien hoe belangrijk je locatie voor jouw bedrijf is.

Conclusie

Zoals vermeld in de intro, kan het behalen van een top 3 positie in Google een veeleisende en onzekere strijd op veel fronten zijn, maar door proactief te zijn, kun je nog steeds aanwezig zijn op het lokale front. Een extra bonus is dat je, door de meeste van deze dingen te doen, je kansen om in dat gewilde top 3 posities te komen alleen maar vergroot.

Zullen we kennismaken?

Ben je nieuwsgierig geworden? Kom langs op ons kantoor in Nijmegen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend intake gesprek of kop koffie!

Wij werken samen met: