Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Is er echt een perfect moment om een bericht te plaatsen op Instagram? Sinds Instagram in 2016 is overgestapt op een algoritme gebaseerde feed, is de kwestie van timing bijzonder belangrijk geworden. Als berichten niet chronologisch verschijnen, is dan de tijd dat je de berichten plaatst nog belangrijk? Het antwoord is in zekere mate ja.

Het Instagram-algoritme is voorstander van 'recentheid' dat bepaalt welke berichten je in je feed te zien krijgt. Hoewel het niet langer strikt chronologisch is, is het bedoeld om je nieuwe inhoud te bieden die je waarschijnlijk zult gebruiken. Dat betekent dat nieuwere berichten eerder in je feed worden weergegeven, ongeacht hoe vaak je de feed vernieuwt.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Je moet ervoor zorgen dat je berichten 'recent' zijn wanneer je volgers waarschijnlijk online zijn. Op die manier zullen ze eerder je inhoud zien, leuk vinden en er op reageren.

Hieronder laten we je de beste tijd en dag van de week zien om op Instagram te posten op basis van je branche, met behulp van gegevens van 258.956 berichten en de 20 grootste Instagram-accounts in Noord-Amerika uit 11 verschillende sectoren. We laten je ook zien hoe je deze gegevens kunt gebruiken om je publicatieplanning te informeren.

Wanneer is de beste tijd om te posten op Instagram?

Een eenvoudige manier om erachter te komen wanneer je volgers online zijn en het meest waarschijnlijk betrokken zijn bij je inhoud, is door in je Instagram-analyse te duiken. Maar het is ook nuttig om te weten te komen hoe vaak andere merken in je branche werken, vooral als je beginner bent.

Aan de hand van gegevens van Unmetric, een tool voor benchmarking van sociale media, zijn de 18 grootste Instagram-accounts geanalyseerd in 11 verschillende sectoren in de loop van 18 maanden om uit te vinden wanneer hun berichten de meeste betrokkenheid hebben gehad.

Let op: timing kan slechte inhoud niet goedmaken. Als een meetwaarde moet timing alleen worden gebruikt om Instagram-inhoud die al is geoptimaliseerd, te verbeteren om goed te presteren.

Ook omdat dit de 'beste tijden om te posten' zijn, betekent dit niet dat je op een ander moment geen inhoud kunt posten. Een solide Instagram-strategie maakt ruimte voor veel experimenten en testen.

Je merk en je publiek zijn uniek. Wat voor sommige merken werkt, werkt mogelijk niet voor anderen. Deze timing-aanbevelingen werken het beste als uitgangspunt en zijn daarnaast bedoeld om te worden aangevuld met interne gegevens. Ze zijn tijdzone onafhankelijk.

Reizen & Toerisme

Vrijdag tussen 09:00 en 13:00 uur

Volgens Unmetric-gegevens ondervonden de bedrijven in deze branche de meeste betrokkenheid bij hun Instagram-inhoud wanneer ze om 11:00 uur of 13:00 uur, maar ook om 9:00 uur en 10:00 uur berichten publiceerden.

Gemiddeld was vrijdag de best presterende dag voor reis- en toerisme branche op Instagram, gevolgd door dinsdag en maandag.

Waarschijnlijk staan de volgers van deze accounts klaar om zich bezig te houden met reisinhoud tijdens het plannen van hun weekend. Op maandag en dinsdag kunnen ze echter herinneringen opdoen aan hun tijd op het strand of op de hellingen.

Wanneer niet plaatsen: als je nieuw bent in de Instagram-reisindustrie, vermijd dan het plaatsen na 13:00 uur. Blijf ook uit de buurt van het weekend, omdat je volgers dan zelf weekend hebben en leuke activiteiten aan het doen zijn.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Disneyland, Walt Disney World, The Museum of Modern Art, The Met, Beaches N Resorts, Guggenheim Museum, Trip Advisor, AirBnb, Disney Cruise Line, Four Seasons, Royal Caribbean, Carnival Cruise Line, Ritz Carlton, Norwegian Cruise Line, Space X, Emirates, Qatar Airways, Airbus, LATAM Airlines, Singapore Airlines Media & Entertainment

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Media & Entertainment

Dinsdagen en donderdagen van 12:00 tot 15:00 uur

Volgens Unmetric-gegevens ondervonden de twintig grootste Instagram-accounts in Media en Entertainment de meeste betrokkenheid toen ze tussen 12:00 uur en 15:00 uur een bericht plaatsten op Instagram. Het publiek scrolt waarschijnlijk tijdens de lunchuren door hun feeds en in de 'namiddagsessie', op zoek naar inspiratie of humor m ze de rest van de dag door te laten komen. 

Dinsdagen en donderdagen zijn de duidelijke winnaars voor engagement in deze branche. Maar maandag en zaterdag zijn ook sterke performers.

Dit kan een aantal dingen betekenen, volgers vinden het waarschijnlijk boeiend om media en entertainment content te lezen, ongeacht de dag waarop het wordt geplaatst. Dat het wordt aangeboden aan zo'n groot publiek, betekent dat deze categorie ook verantwoordelijk is voor een breed scala aan gebruiksgedrag.

Wanneer niet plaatsen: in de ochtend.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: National Geographic, E! News, ESPN, Tasty, Humans of New York, Bleacher Report, BuzzFeed, Vogue, Playboy, HYPEBEAST,  TIME, 9GAG, Marvel Entertainment, EA Sports FIFA, Disney, Netflix, Ellen, SportsCenter, Lonely Planet, Epic Reads

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Voedsel & Dranken

Vrijdag om 12:00 ‘s middags

Dit is nauwelijks een verrassing. Topaccounts in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie publiceren het meest succes om 12:00 uur s’middags, wanneer veel mensen pauze nemen van hun werkdag om eten en drinken te consumeren.

Of ze nu op zoek zijn naar inspiratie, motivatie of iets smakelijkers dan hun eigen lunch. De lunchuur is de duidelijke winnaar in termen van betrokkenheid. Als je merk slechts één keer per dag bericht, is dat het moment om het te doen.

Vrijdag is gemiddeld de meest boeiende dag van de week. Maar woensdag, donderdag en zaterdag zijn ook sterke kanshebbers voor deze branche.

Wanneer niet plaatsen: nieuwkomers in deze branche moeten voorkomen dat ze buiten de maaltijden plaatsen.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Redbull, So Yummy, Monster Energy, Coca-Cola, Flavorgod Seasonings, Oreo, CakeGuide, Food52, Dom Pérignon, Moët & Chandon, Corona, Starbucks Coffee, McDonalds, Burger King, Dunkin’, Pizza Hut, Domino’s Pizza, KFC, Taco Bell, Chick-fil-A Inc.

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Retail

Dinsdagen, donderdagen en vrijdags om 12:00 uur

De lunchuur is ook populair buiten de voedsel- en drankenindustrie. De beste retail bedrijven hebben het meeste succes met hun Instagram-volgers op vooral dinsdagen, donderdagen en vrijdagen.

Wanneer niet plaatsen: als u net begint met een op retail gericht Instagram-account, vermijd dan het posten buiten het lunchuur, oftewel 11:00 uur tot 13:00 uur.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Nike, Victoria’s Secret, Nike Football (Soccer), adidas Originals, Zara, H&M, Adidas Football, Footlocker, ASOS, boohoo.com,  Target, HomeGoods, Nordstrom, Who What Wear, AliExpress, Chanel, Gucci, Louis Vuitton, Dior, Dolce & Gabbana

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Zakelijke dienstverlening

Vrijdag, dinsdag en woensdag om 9:00 uur of om 10:00 uur

Gemiddeld lijken de beste professionele zakelijke bedrijven het meeste geluk te hebben tijdens de werkdag, vooral op vrijdag, dinsdag en woensdag.

Dit soort bedrijven plaatsen vaak nuttige educatieve inhoud op hun Instagram-feeds, zoals links naar blog posts of video's. Waarschijnlijk gebruiken mensen dit type inhoud liever eerder op de dag dan later. En terwijl ze waarschijnlijk op het werk zijn, gezien ze dan reeds in de stemming zijn om hier mee bezig te zijn.

Wanneer niet posten: vermijd het plaatsen in het weekend en de avond, tenzij je gegevens anders aangeven.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Lootcrate, Roam, Progressive Calisthenics, Pursuit of Portraits, Ogilvy, Later.com, Wieden+Kennedy, MAKERS, VaynerMedia, Leo Burnett, Huge, TBWA WORLDWIDE, AKQA, McKinsey & Company, Accenture, 72andsunny, Deloitte, DDB Worldwide, Droga5

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Non-profit

Dinsdag om 16:00 uur of 10:00 uur

Uit de gegevens van Unmetric blijkt dat de 20 belangrijkste non-profitorganisaties op Instagram het meeste succes hebben gehad om ongeveer 16.00 uur.

Maar in de eerste helft van 2018 hebben volgers het meest contact gezocht met berichten die om 10.00 uur zijn geplaatst. Overweeg dus beide; om 16:00 uur en 10:00 uur 's morgens bij het maken van je eigen Instagram-planning.

Berichten die op dinsdagen werden geplaatst, ontvingen de meeste betrokkenheid, maar ook woensdagen, donderdagen en vrijdagen presteerden goed.

Wanneer niet plaatsen: tenzij uw analyse anders aangeeft, moeten non-profitorganisaties berichten posten buiten kantooruren op maandag, zaterdag en zondag vermijden.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: TED Talks, UNICEF, World Wildlife Fund, WWF International, Malala Fund, Greenpeace International, UNESCO, TeamUSA, Oceana, UNWomen, Save the Children, Ducks Unlimited Inc, Love Your Melon, UN Refugee Agency, James Beard Foundation, The Nature Conservancy, UN Environment, Planned Parenthood, Charity Water, UNICEF USA

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Non-retail e-commerce

Donderdag om 21:00 uur of 16:00 uur

De top non-retail e-commerce merken hebben op Instagram het meeste succes 's nachts en in de vroege avond op alle weekdagen, maar vooral donderdag. 21:00 uur was de meest succesvolle tijd, op de voet gevolgd door 16:00 uur.

Deze categorie omvat merken zoals Bumble, Tinder, Grindr en Match. Het is mogelijk dat volgers het meest geschikt zijn om zich na het werk te bezighouden met leuke, op romantiek gerichte inhoud.

Wanneer niet plaatsen: Nieuwe merken in deze branche zouden moeten overwegen om niet te posten tijdens de werktijden van hun volgers.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Bumble, Groupon, Kickstarter, Tinder, Sotheby’s International Realty, Grindr, Postmates, Zoosk, Zomato, Omaze, Match, Ticketmaster, Hinge, Ibotta Inc., Yelp, Seatgeek, Ancestry, Eventbrite, Foodler, Grubhub

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Gezondheid & Fitness

Woensdag en zondag om 09:00 uur

De topmerken in deze categorie zijn grotendeels fitnessgeoriënteerde accounts en hun volgers hebben de neiging om het meest betrokken te zijn bij berichten die om 9:00 uur op Instagram is geplaatst.

Woensdag en zondag zijn de best presterende dagen. Dit is waarschijnlijk wanneer mensen op zoek zijn naar een motivatie boost (in het midden van hun werkweek, of voordat de werkweek begint). Maar maandag en zaterdag zijn ook topprestaties.

Wanneer niet plaatsen: neem altijd de tijd om te experimenteren, maar vermijd het plaatsen buiten de ochtenduren als je op zoek bent naar veel betrokkenheid.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Fit Girls Guide, Instagram Body Building, Healthy Fitness Meals, How To Meal Prep, Home Workouts For You, CrossFit, Fit Healthy Recipes, Ab Workouts, Shredz, Ig_WeightLoss, GYM HELP, FitTea, Flat Tummy Co, Tone It Up, Fitness Motivation, How To Get Abs, Zumba, Skinny Bunny Tea, The Squat Guide, Glutes

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Persoonlijke verzorging

Donderdag en vrijdag om 13:00 14:00 of 15:00

Grotendeels gericht op cosmetica, vinden de beste accounts in deze categorie het meeste succes in de vroege namiddag, tegen het einde van de werkweek. Dinsdag en woensdag zijn echter ook goede opties. Bewaar je beste content voor deze tijden en dagen.

Wanneer niet plaatsen: voorkom dat er veel moeite wordt gestoken in het plaatsen van berichten in het weekend of buiten de middag.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: M·A·C Cosmetics, Anastasia Beverly Hills, Kylie Cosmetics, Sephora, NYX Professional Makeup, Too Faced Cosmetics, Urban Decay Cosmetics, Tarte Cosmetics, Benefit Cosmetics, Maybelline New York, Morphe Brushes, ColourPop Cosmetics, NARS Cosmetics, L’Oréal Paris Makeup, FENTY BEAUTY BY RIHANNA, Ulta Beauty, Kat Von D Beauty, YSL Beauty, Makeup For Ever, Smashbox Cosmetics

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Technologie

Maandag en dinsdag om 14.00 uur

De beste technische Instagram-accounts krijgen gemiddeld de meeste betrokkenheid wanneer ze op dinsdag om 14:00 uur posten. Recent is hun topdag echter overgeschakeld naar maandag. Beide dagen zijn goede opties om te plaatsen.

Wanneer niet plaatsen: er is geen reden om niet te experimenteren met je social media planning. Zorg er wel voor dat je ook op maandag en dinsdag om 14:00 uur post.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Instagram, YouTube, Apple, Google, Vevo, Facebook, Adobe Photoshop, Microsoft, iTunes, Windows, GoPro, PlayStation, Xbox, Sony, Nintendo, Beats by Dre, Samsung Mobile, OnePlus, Sony Mobile, HTC

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

Educatie

Donderdag om 16:00 uur of 17:00 uur

Iedereen weet dat het weekend op vrijdag begint voor studenten. Dus zorg er dan voor dat je je volgers bereikt voordat ze je uitzetten: op donderdag om 16:00 uur of 17:00 uur.

Vrijdagen en woensdagen zijn echter ook zeer performant voor onderwijsinstellingen op Instagram. Sommige mensen kijken er bewust voor op vrijdag, lijkt het. 11:00 uur en 12:00 uur zijn ook goede opties voor timing.

Wanneer niet plaatsen: het is waarschijnlijk het beste om weg te blijven van de vroege ochtenden en in het weekend, maar alles is mogelijk.

Statistieken komen van de volgende bedrijven: Harvard, Smithsonian, Stanford, Teachers Pay Teachers, New York Public Library, Skillshare, Harvard Business School, We  Are Teachers, Yale, Udemy, Princeton, Texas A&M University, University of Michigan, Goodreads, UCLA, Bluprint, Ohio State University, Columbia University, New York University, Full Sail

Op welk tijdstip kun je het beste een bericht plaatsen op Instagram in 2019?

4 tips voor je Instagram timing

1. Ken je doelgroep (locatie, gewoontes, etc.)

Het kan niet genoeg benadrukt worden. Het kennen van je publiek is cruciaal voor je succes op Instagram. Zelfs een vluchtige blik op je Instagram-analyses laat zien hoe laat ze de app het vaakst gebruiken, wat hun demografische basis is en wat voor soort content ze het leukst vinden.

Het belangrijkste is dat de Instagram-statistieken vertellen in welke tijdzone de meerderheid van je volgers verblijft. Gebruik de timing aanbevelingen hierboven in overeenstemming met die tijdzone voor de beste resultaten.

2. Test altijd

Beperk je Instagram-boekingsschema niet alleen tot 'de beste tijden'. Het is bijna vanzelfsprekend, maar de zaken veranderen.

De demografie en gewoonten van je publiek zijn in beweging. Het Instagram-feed-algoritme wordt waarschijnlijk voortdurend herzien. Er is geen echte manier om het te "plaatsen en het te vergeten" in sociale media.

Pro tip: test nieuwe tijden minstens twee keer om ervoor te zorgen dat het succes van een Instagram-bericht niet alleen de inhoud betreft.

3. Optimaliseer je inhoud

Timing is niet de enige factor in het succes van een bericht. Als het je doel is om je publiek effectief te betrekken op Instagram, heb je ook professionele foto's, pakkende bijschriften en slimme hashtags nodig.

Als je een stap verder wilt gaan, kan je overwegen om je berichten te optimaliseren voor Instagram-shopping en een effectieve landing page te maken waarop volgers door je producten kunnen bladeren.

4. Plan je berichten van tevoren

Als je een planningstool voor sociale media zoals Hootsuite, Later, Coosto of Buffer gebruikt, hoef je nooit op de "beste tijd" te posten, zelfs als je op vakantie bent of je bent in slaap gevallen achter je bureau. De "post composers" van de genoemde applicaties suggereert optimale tijden om te posten op basis van de ingebouwde analyses van je account.


Wil jij weten wat voor jouw bedrijf de beste manier is om berichten te plaatsen op Instagram? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Zullen we kennismaken?

Ben je nieuwsgierig geworden? Kom langs op ons kantoor in Nijmegen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend intake gesprek of kop koffie!

Wij werken samen met: